Test Dunlop

Ač jsou pneumatiky Dunlop Sportsmart sportovní, byly mi nabídnuty na cestování a z tohoto úhlu pohledu se k nim budu vyjadřovat. 3000km od domova si při sólo jízdě nemohu dovolit brousit slidery. Obuty byly 120/60 R17 a 160/60 R17 Na Suzuki SV 650 s hmotností 210kg v plné polní.

 

Ihned po obutí a zajetí bylo poznat jak jde motorka do zatáček mnohem ochotněji, jelikož tvar sportovní pneu je kulatější než u turistických gum. Už cestou domů jsem poznal, že s jízdou na lachtana je konec, protože v každé druhé zatáčce jsem chytal botama o zem a to jsem se nemusel ani extra snažit. Před Balkánem samotným jsem udělal zatěžkávací 700km výlet se spolujezdkyní a i když jsem se snažil občas zamachrovat, pneumatiky mne bez problému podržely.

Popravdě jsem měl obavy, jestli se domů z Balkánu nevrátím na drátech. 1000Km jsem najel před odjezdem a dalších 6000km mne čekalo. Výchozí hloubka vzorku zadního kola byla 5mm středem a 4mm zhruba 45stupňů do strany, kde se pneu běžného smrtelníka v zatáčkách nejvíce sjíždí.

Co se týče komfortu, měkká směs dobře filtruje drobné nerovnosti na vozovce, nebo dokonce šotolinu, které se na Balkáně občas nevyhnete. Na naleštěném balkánském asfaltu, který má místy přilnavost přechodu pro chodce se občas pneumatiky uvezly, ale většinou v podmínkách, kdy na to mají právo. Při dobržďování před zatáčkou se odlehčené zadní kolo občas trošku zavlnilo a naopak při výjezdu z prudké zatáčky po přidání plynu se zadek kontrolovaně uvezl do strany. Udělala by to každá guma, protože při pomalém průjezdu ostrou zatáčkou ve velkém náklonu nemají gumy potřebný přítlak a nezvládnou přenést výkon. Podstatné je, že neustřelí jako na ledě, ale je cítit pomalý pohyb do strany jako na podhuštěné pneu a máte dostatek času na korekci. Několikrát se mi stalo, že se při ideálním průjezdu zatáčkou uvezly obě kola naráz, ale opravdu to bylo asfaltem a ty dvě zatáčky z tisíců za den jsou mizivé procento. U nás jezdím zatáčky mnohem rychleji bez známky driftu.

Asi nejhorší podmínky zažily na balkánském kluzkém asfaltu v dešti a zde musím vystřihnout poklonu. Celý den jsem jel po zatáčkovité silnici a hodně předjížděl, takže o riskantní situace nebyla nouze, ale i v momentě, kdy jsem ztvrdlý jako rohlík čekal, že se v nedobržděné zatáčce složím, mne pneumatiky bez zaváhání podržely.

 

Úhrnem tedy najeto 7000km z toho 1500km tranzitem po dálnici, 200km offroadem a zbytek převážně silně zatáčkovitými cestami ostřejším cestovatelským tempem brzda plyn. Zadní pneumatika dostala klasický tvar polovičního šestiúhelníku, ale po návratu jsem byl mile překvapen zbývajícími 2mm vzorku v obou bodech měření na zadní pneumatice a přední vykazovala na bocích 1/3 opotřebení. Zadní pneumatika se tedy opotřebovává stejnoměrně. U předešlé Michelin Pilot road mi při sjetých bocích zbývala na středu ještě 1/3 vzorku. Výhrady bych měl k vzorku přední pneumatiky. Podélné drážky způsobují, že je pneumatika v místech náklonu doskákaná. Vlivem podélného směru se v náklonu drážka rozevře, vnější část gumy se deformuje, víc se sjíždí a výsledkem je nepoměrný výškový rozdíl vzorku na levé a pravé straně drážky. Stejný problém jsem měl i u podobného vzorku na skútru. Tady má Michelinka díky spíše příčnému vzorku navrch. Po stejných kilometrech je povrch stejnorodý.

 

Závěrem tedy můžu říct, že očekáváná dobrá přilnavost sportovní pneumatiky se protvrdila, obzvláště v dešti a jako bonus mne velmi mile překvapil kilometrový nájezd, který odhaduji minimálně na 10 - 12 000 km, což je na sportovní pneumatiku velmi dobrý výkon. Pokud tedy chcete při cestování užívat komfortu přilnavosti sportovní pneumatiky, stojí za to o Dunlopech Sport smart uvažovat.

 

Musím se ještě vyjádřit k firmě Motomiro v Českém Těšíně, která mi pneu obouvala. Vše proběhlo perfektně až na jednu věc. Přesto, že rozměr pneu byl domluven, zjistil jsem ve vedlejší ulici, že se nechali zmást a obuli mi na přední kolo gumu s vyšším profilovým číslem, která tam předtím neprávem byla. Pan majitel se mi hrozně omlouval a byl z toho celý nešťastný. Jen jsem se usmál, že vina je tak 50/50 a nic se neděje, akorát on tu bude přesčas. Vše bylo okamžitě s velkými omluvami napraveno. Za tohle má celkový dojem za jedna a není to tou čepicí, kterou jsem dostal jako náplast. V krizových situacích se poznají pravé kvality firmy.